Om och när krisen kommer vet vi inte. Men det går alltid att förbereda sig för att agera på bästa sätt. Krisen kan vara av olika slag: förtroendekris, social kris, naturkatastrof eller konflikter av olika slag.
Klart är att den dagen kommer kommunikationen att ha oerhört stor betydelse för hur organisationen tar sig igenom krisen. En bra kriskommunikation mot rätt målgrupper kommer att vara grundläggande i hanteringen av en svår situation.
Jag hjälper till att göra en strategisk plan för kriskommunikationen den dagen krisen står för dörren, men också hur den praktiskt kan hanteras, Här handlar det om vilka fällor som ska undvikas och vad som krävs för att ta initiativet i kommunikationen.
Min erfarenhet säger hur viktigt det är att vara tydlig och relevant, både inom och utanför den egna organisationen. Det är viktigt att förstå krisens mekanismer. Jag kan också gå in och ge rådgivning under en pågående kris.
Jag har arbetat med en rad nationella och internationella kriser och lärt mig hur en effektiv kriskommunikation bör se ut. Jag skulle kunna säga att vi tyvärr har haft en rad större kriser de senaste åren, men de har gett mig och andra båda goda och mindre bra erfarenheter hur de hanterats kommunikationsmässigt.
Detta är några situationer då jag har arbetat med kriskommunikation och ofta i ansvariga positioner:
Professionalitet, erfarenhet och tydlighet
är tre egenskaper som karaktäriserar Anders. I mitt arbete att leda en av Sveriges största fredstida kriser gav Anders avgörande råd, var en viktig del av teamet och säkerställde att våra relationer med media fungerade och skapade trygghet!
/Johan Szymanski,
räddningsledare, bl a under de stora
skogsbränderna 2018